اگر (cos(6πk/2000)-i cos(12πk/2000))e^(3πi/4) برای شما معنی خاصی ندارد پس شما هم احتمالاً مثل ما هستید؛ یک آدم معمولی.

آخرین باری که "cos" برای شما معنی دار بنظر می‌رسید، درطول ریاضیات دوره‌ی دبیرستان بود، زمانی که این اصطلاح معنی کسینوس- نوعی تابع مثلثاتی- را می داد.

اما برای حمید نادری یگانه، دانشجوی 25 ساله ایرانی، استفاده از کسینوس بخشی از زندگی روزانه به حساب می‌آید- همان چیزی که شما از یک دانشجوی ریاضیات و کسی که در مسابقات ریاضیات شرکت کرده و برنده شده انتظار دارید.

با این وجود، چیزی که می تواند شگفت‌آور باشد این است که فرمول یگانه: (cos(6πk/2000)-i cos(12πk/2000))e^(3πi/4)، همانند قلم و جوهر طراحی او عمل می‌کند. او فرمول‌هایی شبیه اینها را همراه با برنامه های نرم افزاری کامپیوتر بکار می‌گیرد تا آثار هنری خیالی و پیچیده‌ی ریاضیاتی خلق کند.

وقتی که مقادیر مختلف عددی به معادله بالا اختصاص داده شوند، نتایج نهایی می‌توانند به شکل مصور پرنده ای درحال پرواز را نمایش دهند.

یگانه توضیح می هد: "تصاویری که من می سازم براساس مفاهیم پایه ی ریاضی تعریف شده اند. درابتدا فرمول های متعددی را بکار می برم تا تصاویر متنوع زیادی را ایجاد کنم. سپس بهترین نتایج را انتخاب می کنم."

"پرنده ی درحال پرواز" یگانه از ترکیب دهها هزار تصویر تولید شده‌ی کامپیوتری ایجاد شده است. این نمودار، تکامل تصویر را همچنان‌که مقادیر مختلف عددی به فرمول داده می شود را نشان می‌دهد.

یگانه تحصیل در رشته‌ی ریاضیات را در سال 2012 در دانشگاه قم در ایران آغار گرد. او در همان زمان عاشق هنر شد.

"من در ابتدا به اشکال زیبای متقارن علاقه پیدا کردم. بنابراین، شروع کردم به ساختن اشکال ریاضی بوسیله ی توابع مثلثاتی تا بتوانم نقطه‌های انتهایی پاره خط ها را تعریف کنم. پس از مدتی، متوجه شدم که می توانم اشکال جالبی را پیدا کنم که شبیه چیزهای واقعی هستند؛ مانند حیوانات."

پیوندهای تاریخی میان ریاضی و هنر

ریاضی و هنر از مدتها پیش به یکدیگر پیوند خورده اند. هنرمندان یونان باستان از مفاهیمی چون نسبیت و تقارن برای ساختن مجسمه به شکل انسان بهره می بردند.

اثر لئوناردو داوینچی نیز تا حد زیادی متأثر از ریاضیات بود. "مرد ویترویوسی" او طرحی است براساس نوشته های ویترویوس، معمار رومی، که تلاش می کند نسبت های دقیق بدن انسان را بدست بیاورد.

یگانه در زادگاهش ایران، به کاشی کاری ایرانی بعنوان نمونه ی خوبی از کاربرد سطح‌آرایی موزاییکی، یا الگوهای تکرار شونده ی چندضلعی‌ها اشاره می کند. او در اثر خودش نیز همان مفهوم را اجرا می کند.

کشفیات جدید منجر به ایجاد تصاویر متحرک جدید شده است

کار یگانه روی دایره‌ها و پاره‌خط‌ها درحال گسترش است تا اینکه آثارش بتواند انیمیشن‌ها را هم در بر بگیرد. فراتر از آن، یگانه دارد فکر کردن به صورت سه بعدی و خلق مجسمه‌های ساخته شده از فراکتال ها را آغاز می کند.

او می‌گوید: "قدرت ریاضیات نامحدود است. بی‌نهایت اثر هنری عالی هست که ما می توانیم خلق کنیم."

نمونه هایی از آثار حمید نادری یگانه را در ادامه می‌بینید:








منبع:
میهن امروز


زینب اسماعیلی